OPP in de praktijk

- Beschrijving
- Beoordelingen
Zeg maar dag tegen de papieren tijgers, het wordt tijd voor een echt bruikbaar OPP. In deze praktische cursus leer je hoe je stap voor stap een sterk OPP opstelt.
Omdat je de beste OPPs samen schrijft, is er een aparte module hoe je zorgt dat je team meeschrijft aan de OPPs.
Uiteraard voldoet de inhoud aan de nieuwste wet- en regelgeving.
Je doorloopt de cursus in je eigen tempo. Elke module heeft praktische opdrachten waardoor je het geleerde direct kan toepassen op jouw OPP.
(Geen OPP om te schrijven? Maak gebruik van de voorbeeldcasus uit de cursus)
Meer informatie en aanmelden.
-
1Zo werkt de cursusVideo lesson
In deze korte video vertel ik je hoe de cursus is opgebouwd.
Je vindt er ook een voorbeeld format voor een OPP. Uiteraard ben je vrij om jullie eigen format te gebruiken.
Heb je nog geen leerling om een OPP voor te schrijven dan vind je hier ook een casus om te gebruiken. -
2Alles over het vragenvuurtjeVideo lesson
Bij de cursus is een maandelijks vragenvuurtje: een half uur waarin ik binnengekomen vragen beantwoord. In deze video leg ik uit hoe het vragenvuurtje werkt.
-
3Feedback op jouw OPPVideo lesson
Je kan eenmalig jouw ingevulde OPP insturen om daar feedback op te ontvangen.
Er is een aparte les voor het insturen van het OPP, die vind je direct na de les met deze video. Je vindt de feedback op de inleverpagina -
4Insturen OPP voor feedbackOpdracht
-
5Feit of fabel1 questionsGeef van de stellingen aan of ze kloppen (feit) of niet kloppen (fabel)
-
6Uitleg bij feit of fabelText lesson
-
7Format OPPText lesson
Je kan voor deze cursus gebruik maken van het OPP van Groei.
-
8Het eindpunt als beginVideo lesson
In deze videoles leer je hoe je een passende uitstroombestemming opstelt
-
9Bereken het uitstroomprofielText lesson
-
10Extra oefenen uitstroomText lesson
-
11Van uitdaging naar kansVideo lesson
Het gebruik maken van talenten, maar ook realistisch inspelen op uitdagingen is een essenteel onderdeel van elk OPP.
-
12Dit is SarahText lesson
Stimulerende en belemmerende factoren in de praktijk
-
13Extra: onderwijsbehoeftenText lesson
-
14De kracht van woordenVideo lesson
De woorden die je gebruikt hebben een grotere impact dan je denkt.
-
15Labelvrij1 questionsGeef van de omschrijvingen aan of ze labelvrij of niet-labelvrij zijn
-
16Maak het labelvrijText lesson
-
17PlustaalText lesson
-
18Stimulerende en belemmerende factoren in het OPPText lesson
-
19Dag, papieren tijgerVideo lesson
In deze les zet je de belangrijkste stap om van het OPP een praktisch document te maken. Zeg maar dag tegen jouw papieren tijger.
-
20DoelenText lesson
-
21Kijk je kansrijk genoeg?Video lesson
In afstemmen op de individuele leerling zit een groot risico. Je laat namelijk makkelijk kansen liggen. Hoe voorkom je dat?
-
22Het OPPText lesson
-
23Tijd om te evaluerenVideo lesson
Tijd om te evalueren. Maar hoe doe je dat?
-
24Evalueer op DLE niveauText lesson
-
25Inhoudelijke evaluatieText lesson
-
26Het vervolgText lesson
-
27Alles over toetsenVideo lesson
Welke afwegingen maak je als het om toetsen gaat?
-
28Betrouwbaar of niet?1 questions
-
29UitzoomenVideo lesson
Evalueren doe je niet alleen op individueel niveau. Om echt goed te evalueren én om te blijven bouwen aan een sterke zorgstructuur, is het ook belangrijk om uit te zoomen.
Zo evalueer je het effect van alle OPPs en julile werkwijze. -
30HelikopterText lesson
-
31Niks vergeten?Video lesson
Binnen de wet- en regelgeving staat duidelijk omschreven welke verplichtingen je als school hebt. Daar wil je zeker niks in over het hoofd zien.
-
32Niks vergeten?10 questions
-
33Er komt versterking aanText lesson
-
34De grote vraag: wel of geen OPP?Video lesson
De meest gestelde vraag is misschien wel wanneer je een OPP opstelt.
Daar is een kort en een uitgebreid antwoord op mogelijk. -
35Wel op geen OPP1 questionsGeef aan voor welke leerlingen een OPP verplicht is
-
36Een sterke basisVideo lesson
Het OPP is geen losstaand element in de school, maar een onderdeel van jullie zorgstructuur. De stappen naar een OPP zijn duidelijk, daarom is goed zicht op de hulpvragen in de school en de onderwijsbehoeften van jullie leerlingpopulatie essentieel.
-
37Vanuit een goed overzichtText lesson
-
38Jullie piramideText lesson
-
39Samen met oudersVideo lesson
Hoe houd je de samenwerking met ouders in stand, als je eigenlijk een vervelende boodschap te brengen hebt?
-
40De voorbereidingText lesson
-
41Materialen bij het oudergesprekText lesson
-
42Wat vind de leerling ervan?Video lesson
Ook de leerling heeft inspraak in het OPP. Hoe voer je zo'n gesprek? Wat is er verplicht?
-
43Het kindgesprekText lesson
-
44Zienswijze in OPPText lesson
-
45Je team aan boordVideo lesson
Een OPP schrijf je bij voorkeur met het team. Hoe krijg je team mee?
-
46Weten en willenText lesson
-
47Weten-willen-kunnenText lesson
-
48Kunnen: Vaardigheden in kaartText lesson
-
49Kunnen: Deel je team in drieënText lesson
-
50Een duidelijke routeVideo lesson
OPPs vragen om een efficiënte werkwijze in de school. Met een duidelijke routekaart zorg je ervoor dat iedereen weet welke taken er op welk moment uitgevoerd moeten woren.
-
51RoutekaartText lesson
-
52OPP bij het jonge kindVideo lesson
Een OPP voor een jonge leerling opstellen vraagt om een iets andere aanpak.
-
53OPP bij MB/HBprofielVideo lesson
In een OPP voor leerlingen met een MB/HBprofiel of een ontwikkelingsvoorsprong horen andere punten te staan.
-
54OPP gedragVideo lesson
Wat doe je als een leerling een OPP heeft enkel op gedragsmatig vlak?
-
55Onvoldoende gegevensVideo lesson
Te weinig betrouwbare gegevens maakt het lastig om een sterk OPP op te stellen. Lastig, maar niet onmogelijk.